TV-aksjonen 2022
Ekstrautgiften som bare gir jubel
J-feltet bare vokser og vokser. Det er godt nytt for TV-aksjonen.
Hundrevis av aktører er tilknyttet Bodø/Glimt – og bidrar etter evne. Alt fra store bedrifter med seks-sifrede avtaler, til lokale småbedrifter som investerer i sesongkort til sine ansatte. Men noen av partnerne får ingen faktura for sitt engasjement. Snarere tvert imot.
For gjennom sitt bærekraftsprogram Action Now har TV-aksjonen i år fått mulighet til å være kamp-partner 9. oktober mot Sandefjord. På samme måte som Kirkens Bymisjon, Team Rynkeby og Barnekreftforeningen. Det betyr byens heftigste arena for å vise seg frem. Og i år betyr det mer penger til Leger Uten Grenser.
ØKER OG ØKER
En sum som for TV-aksjonen bare øker og øker hvert eneste år.
– Vi i J-feltet støtter TV-aksjonen med ti kroner per medlem. Da vi startet opp med dette hadde vi 28 medlemmer og ga 280 kroner. Nå har vi økt til 600 medlemmer og det har etter hvert blitt en kjempefin sum, forteller Erik Baalmann – talsmann for J-feltet.
Å følge Glimt har proporsjonalt med lagets suksess på banen ført til en eksplosjon av interesse.
– Ja, det flyter godt om dagen. Både på banen og på tribunen. At vi kan bidra på denne måten opplever vi som en del av verdigrunnlaget for klubben. Bodø/Glimt handler om bærekraft og gjennom å støtte TV-aksjonen kan vi gjøre et bidrag til en bedre verden, sier Baalmann.
Hanne Myrvang, leder i TV-aksjonen i Nordland, jubler for bidraget fra både klubben og supporterne. Og håper at hun kan utvide fargepaletten på Aspmyra 9. oktober.
– Vi synes det er helt fantastisk at klubben bare fortsetter dette samarbeidet – midt i en svært hektisk tid for laget. Nå har vi et lite håp om å farge Aspmyra litt rød på kampen. Målet er jo å øke bevisstheten rundt aksjonen, sier hun.
Partnercupen er også noe som øker bevisstheten rundt aksjonen. Cupen gikk av stabelen 28. september og var en stor suksess! Det er 2. året på rad TV-aksjonen og Bodø/Glimt står sammen om dette arrangementet. Både Glimtvis, J-feltet og NTG stilte med lag sammen med flere av partnerne til Bodø/Glimt. Det er utrolig gøy å se at hele Glimt stiller opp for TV-aksjonen forteller Hanne Myrvang. Det ble samlet inn kr. 100.000,- via Partnercupen og innsamlingen fortsetter med full styrke! Du kan gi ditt bidrag her: Spleis.
FAKTABOKS
- Gjennom eliteseriesesongen 2022 følger vi Bodø/Glimts kamppartnere med artikler som forteller om hvordan partnerne jobber med bærekraft.
- Hver kamppartner fronter minst ett av FNs 17 bærekraftsmål, med tydelig fokus på hvordan Glimts kamppartnere er med på å skape ei bærekraftig utvikling innenfor sine bransjer og funksjoner.
- Action Now tar utgangspunkt i FNs bærekraftsmål. Bodø/Glimt vil gjennom programmet bidra til økt kunnskap hos befolkning og næringsliv om FNs bærekraftsmål, inspirere og legge til rette for innovative partnerskap – og inspirere til faktisk handling.
- Her kan du lese mer om Actioin Now!
EKSTRA STOLT
Erik Baalmann innrømmer at han blir litt ekstra stolt når han ser hva klubben i hans hjerte bidrar med.
– Noe av hemmeligheten bak suksessen til J-feltet de siste årene er vårt fokus på inkludering. Her er folk i alle aldre og fra alle kanter av samfunnet. Det kommer også som en konsekvens av at klubben tar tydelige valg, sier han.
Det planlegges også mer enn å putte noen kroner fra J-feltet i bøssa.
– Vi planlegger flere stunt. Vi kommer til å utfordre andre supporterklubber, vi vil oppfordre veldig til at folk gir penger og til å gå med bøsser, sier han.
– Men hva med å farge Aspmyra rød? Er det innafor på stadion?
– Nja, den sitter litt lenger inne. Men vi ser på løsninger her også. Vi har i hvert fall ingen problemer med å stille oss bak formålet Leger Uten Grenser. Vi skal gjøre det vi klarer for at aksjonen blir vellykket, sier han.
FAKTABOKS
- TV-aksjonen NRK har vært arrangert hver høst siden i 1974 og regnes som verdens største dugnad.
- TV-aksjonen NRK 2022 går til Leger Uten Grensers arbeid for å gi livreddende helsehjelp og medisiner til mennesker som trenger det mest.
- I år går TV-aksjonen av stabelen 23. oktober.
- Prosjektene det jobbes spesielt mot i år er i Bangladesh, Sierra Leone, Den Demokratiske Republikken Kongo og Den Sentralafrikanske Republikk og til forskning på medisiner.
- Årets TV-aksjon skal gi livreddende helsehjelp og medisiner til de som trenger det mest.
- Bli med – klikk her for å bli bøssebærer!
- Gi ditt bidrag her: Spleis