Skip to content

Salten Aqua

Foto: Lise Fagerbakk, innholdsprodusent Avisa Nordland

ET HAV AV MULIGHETER

Geir Wenberg har ikke bare vært med på å føre Salten Aqua AS til nye høyder. – Vi må ha det litt artig også, sier han om den kommende laksekampen på Aspmyra stadion.

Denne saken er produsert av markedsavdelingen i Avisa Nordland, Bodø/Glimts partner.

Engasjementet for laks og oppdrett ligger i Geir Wenbergs gener. Interessen for lokal idrett og kultur henger ikke langt etter. Det er nå ni år siden den første laksekampen på Aspmyra ble avviklet i samarbeid med Bodø/Glimt. 

Parallelt med at Salten Aqua AS har bygd opp en solid bedrift med rundt 200 ansatte og en årlig omsetning på rundt 1,2 millarder kroner i 2018 – mener Salten Aqua-gruppen det er viktig å støtte lokale lag og foreninger i deres frivillige arbeid.

Foto: Lise Fagerbakk, innholdsprodusent Avisa Nordland

–  Salten Aqua har et engasjement for idrett og kultur – og støtter noen titalls lag og klubber på ulike nivå. Vi prøver å gjøre noe mer enn å overføre penger til en konto og har brukt laksen og oss selv med de fleste vi sponser. Det mest synlige er laksekampen på Aspmyra, men vi gjør dette med BHK, Fauske/ Sprint og Kobberløpet også, sier Wenberg. 

– Vi er så heldig at det går bra. Da er sponsing en glede. Det er rett også. Når det går bra er det viktig å gi noe tilbake til lokalsamfunnet.

Glimtskjorta og skjerfet henger klart på stumtjeneren på kontoret. Et annet sted i gruppen er ansatte og innleide i full sving med å legge til rette for årets laksekamp – som innebærer at alle besøkende får laksemiddag under Bodø/Glimts hjemmekamp mandag 26. august.


PUBLIKUM KAN GLEDE SEG

  • 4.500 ferdige laksemiddager skal stå klare til laksekampen 26. august. Bodø/Glimt møter Vålerenga, og Salten Aqua forventer fulle tribuner.
  • Rettene som serveres er wraps med hvitløksmarinert røkelaks, laks sashimi på ris, med spicy agurk og sesam og tom kah-suppe med laks og koriander. Rettene er satt sammen av Rasmus Skoglund ved Bryggerikaia.
  • I tillegg til mat, blir det også aktiviteter og underholdning for både barn og voksne. Den etter hvert velkjente lakse-rodeoen skal også i år være en del av programmet.

Laksekampen er mer enn sponsing og markedsføring av eget selskap. Salten Aqua deler nemlig Bodø/Glimts visjon om å drive mer bærekraftig. Derfor er Salten Aqua klubbens kamppartner under kampen mandag. Av FNs 17 bærekraftmål har Salten Aqua-gruppen falt ned på mål nummer 14: Liv under vann.

Foto: Lise Fagerbakk, innholdsprodusent Avisa Nordland

Bærekraft i alt vi gjør

– Vi er så heldig å ha verdens mest gunstige kystlinje til å produsere laks. Ingen andre steder i verden kan vise til det samme. Forvalter vi dette bra har vi alle forutsetningene til å produsere laks på en miljømessig og bærekraftig måte, slik at Norge tar den største posisjonen i verden som lakseprodusent. For å få dette til må bærekraftig drift være en forutsetning i alt vi gjør. Hvis ikke ødelegger vi grunnlaget, sier Wenberg. 

Det har vært en prosess, og i dag er det ikke et styremøte uten at bærekraft står på sakskartet. 

– Det ytre miljøet er en fast sak på alle styremøtene våre. Tidligere denne uken behandlet vi byggingen av et nytt slakteri. I denne og alle andre beslutninger tar vi med miljø og bærekraft. Dette handler om hvilke løsninger vi velger, hvilke leverandører og produkter. For eksempel kjøper fiskefõr-produsenter nå kun inn råvarer fra fiskerier som driver forsvarlig i land med en god forvaltning. Vi legger listen høyt og har i dag den høyeste internasjonale miljø- og bærekraftsertifiseringen det er mulig å ha, sier han.

Arbeidet er krevende

– I løpet av de siste årene har vi forandret mye av de vi gjør. Det er mange ting vi ikke trodde vi kunne være foruten, som har blitt borte. Vi har blant annet sluttet å impregnere nøtene. Norske Veritas passer på at vi overholder forpliktelsene den internasjonale sertifiseringen stiller. Men produserer du mat må du sette høye krav til deg selv og produksjonen, sier Wenberg.

Lokaliteten Storvika i Skjerstadfjorden

Lakse-mosaikk

Laksekampen gjennomføres for niende gang i år.

– Laksekampen startet i 2011. Det er jubileum neste år. Det er veldig artig, sier Wenberg. 

Det hele begynte da Runar Berg la opp og ble markedssjef i Glimt. Partnerne satte seg sammen for å diskutere hva nå.

– Vi hadde lyst å gjøre noe utenom det vanlige. Jeg hadde da sett det bli satt verdensrekord i sushi-mosaikk. Jeg tenkte, dette må vi få til. Slik at vi lagde Bodø/Glimts logo i en lakse-mosaikk. Året etter var laksekampen i gang, forteller han. 

I anledning Glimts 100-årsjubileum i 2016 ble sushi-suksessen gjentatt  – og det ble satt ny verdensrekord. 

Wenberg håper folk i Bodø kjenner sin besøkelsetid mandag 26. august og tar turen til Aspmyra stadion!

Jonas Klingan Olsen, selger Polar Quality. Foto: Marius Fiskum

BÆREKRAFTMÅL NUMMER 14 «LIV UNDER VANN»

  • «Bevare og bruke hav og marine ressurser på en måte som fremmer bærekraftig utvikling»
  • Det er verdenshavene – deres temperatur, kjemi, strømninger og liv – som driver de globale systemene som gjør det mulig for mennesker å leve på jorda. Regn, drikkevann, været, klimaet, mye av maten vår og til og med lufta vi puster inn er til syvende og sist regulert av havet.
  • Marine næringer er viktige for å dekke økende etterspørsel etter mat, energi og medisin i framtiden. Slik byr havet også på muligheter for nye arbeidsplasser og økonomisk vekst.

SALTEN AQUA AS

  • Vi er et investeringsselskap i oppdrettsnæringen organisert etter konsernmodell. I datterselskapene beholder man lokal styring og smådriftsfordelene, mens konsernet ivaretar stordriftsfordelene gjennom gruppens samlede størrelse.
  • Selskapene i Salten Aqua har solide og sterke tradisjoner i oppdrettsnæringen. Gjennom velorganisert struktur skal Salten Aqua og våre partnere styrke konkurransekraft og vekst i næringen gjennom samarbeid og kontroll av hele verdikjeden fra rogn til marked.