Skip to content

Ultimate Nordic

Ultimate Nordic AS er et av Norges største varehus med merker rettet mot sportsbransjen, industri og profil. Vi er både varemerkeeiere og distributører av flere av de mest kjente merkevarene innen sport og outdoor.

Vi har med varemerket vårt Diadora, vært en stolt og langvarig partner av Glimt, og vi har nå forlenget vårt samarbeid og i tillegg blitt bærekraftsambassadør.

For to år siden begynte vi reisen sammen med Glimt gjennom Action Now-programmet. Ledelsen i Glimt var med oss ned til Diadora sitt hovedkontor i Italia for å presentere hvordan en liten fotballklubb nord for polarsirkelen kan ta ansvar rundt bærekraft.

Vi er utrolig stolt av å inngå et enda tettere samarbeid med Glimt på bærekraft, med særlig fokus rettet mot bærekraftsmål 12 – ansvarlig forbruk og produksjon.

Fotball er verdens største idrett, verdens største kommunikasjonsflate og verdens største folkebevegelse på tvers av landegrenser. Vi må bruke fotballens makt til å ta opp og sette fokus på viktige saker.

Bærekraft er en slik sak.

Både Ultimate Nordic som selskap, og ikke minst Diadora som selskap, ble veldig imponert over Action Now-programmet, og har siden møtet i Italia jobbet aktivt med, og kommunisert bærekraft. Diadora og Ultimate Nordic via sitt partnerskap med Diadora, er allerede knyttet mot Eco Vadis, en internasjonal analyseplattform for bærekraft, hvor vi som selskap kontinuerlig må rapportere hvordan vi jobber både intern og eksternt mot våre samarbeidspartnere. Ultimate Nordic har også som selskap jobbet frem et nytt avtaleverk, for å sikre at bærekraft og våre retningslinjer ivaretas av de vi samarbeider med.

Vi har som leverandør et ansvar om å rette fokuset mot en mer bærekraftig fremtid. Vi må stille strenge krav til våre produsenter og samarbeidende varemerker, og jobbe aktivt for å utvikle all produksjon og produkter mer bærekraftig.

I 2020 produserte vi den første drakten til Glimt i resirkulert polyester. I 2021 lages alle våre spesialproduserte drakter til alle klubber i resirkulert polyester, og i 2022 begynner vi gradvis å bytte over til resirkulert metervare på alle tekstiler tilknyttet klubbkolleksjonen.

I vårt eget varemerke ORACK, som lager teambekledning for klubber og bedrifter på langrenn, ski og sykkel, tilbyr vi allerede kolleksjoner i bærekraftig materiale, og vi kommer til å kommunisere våre historier og vårt arbeid også med dette varemerket.

I 2022 vil også all emballasje på tekstil være i resirkulert plast og papp.

Vi håper at våre deltagelse i partner nettverket Action Now kan være med på å endre måten å jobbe med partnerskap på, og skape kommunikasjonsplattformer som kan være med å gjøre en endring og en forskjell. Vi ønsker sammen med Glimt å gjøre klubbdrift mer bærekraftig, og tenke annerledes. Et partnerskap mellom et idrettslag og en bedrift bør være noe annet enn en logo på drakten. Det kan være så utrolig mye mer. Vi i Ultimate Nordic ser det som mye mer spennende å få verdi gjennom et nettverk, møteplasser og aktiv kommunikasjon, enn å være 1 av 100 logoer på en genser.

Vi håper at vi kan være med på å inspirere alle til å bli med på denne reisen sammen med Glimt og vi kommer aktivt til å bruke denne plattformen i vårt arbeid. Vi som bedrift skal gjøre en forskjell, men skal vi lykkes må også alle sluttbrukere ta sitt ansvar. Forbruket må ned – til og med på tekstiler, og vi må tenke annerledes.

Vi har et ansvar med å:

  • Erstatte råvarer med resirkulerte råvarer der det lar seg gjøre og bidra til utvikling av nye materialer
  • Jobbe med å finne frem til materialer som har lengre levetid og skape kolleksjoner som lever lengre.
  • Sørge for en mer bærekraftig emballering av produktene
  • Jobbe bedre på logistikk for å få ned transport og frakt
  • Jobbe med å sikre at de fabrikkene vi velger har fokus på strenge etiske retningslinjer på fabrikken og ikke minst har fokus på å redusere utslipp